Mariels onödiga blogg

Ibland kladdar jag ner lite tankar om livet och allt sånt.

"Welcome to the Black Pearl!"

Publicerad 2015-12-09 22:35:41 i Allmänt,

Jag är ju sjukt kass på att skriva blogginlägg ändå..
 
Vi hoppar rakt in i det. Jag har ju som känt legat på sjukan eftersom mina ögon spelat ett och ett annat spratt på mig. Stått åt alla håll och jag har sett två av varje. Ganska omgående for vi in på akuten, Jussi och jag. "Aptotensparens" potent? Jag vette fan. På svenska skulle det ha varit trötta ögon. Jahapp. Ingen dator, ingen tv och definitivt ingen mobil! *hytta med fingret*
 
Som om jag skulle kunna se på tv eller fippla med mobben i det tillståndet! I tre dagar låg jag i sängen med stängda ögon. I shit you not! Man hann ju fundera på livet iaf haha
 
"På den tredje dagen skapade Gud illamående när man duschat för länge.." Jag lade mig på golvet för att låta det gå över, varpå min älskade Jussi sprang runt som en yr höna och ville att vi skulle åka in på akuten igen. Och ringde 1177. "Ring inte hit nån jävla ambulans!"
 
Jodå, de kom till slut. Då hade mitt illamående gått över så kunde gå ner till ambulansen. Tredje gången nu! Förra gången jag åkte ambulans var jag väck på morfin och körde fosterställning.
 
Väl på akuten blir jag skickad till neuroavdelningen och bli inlagd. Två nätter med all inclusive och ett plaströr i armvecket är vad jag får. Sängen är rätt kass men känns extra bra när man får luta sig på halvfinnen jag är tillsammans med. Maten är riktigt god faktiskt. Bara att blippa och den kommer springandes hehe.
 
Det känns som att det är 300 läkare, underläkare och studenter som tittar på mig som om jag vore en labbråtta. "Här är Mariel. Se, hennes ögon jobbar inte ihop. Good luck with that! Kaffe någon?"
 
Blir skickad på magnetröntgen för att leta harskitar i huvvet. No probs. Inga konstigheter i min hjärna. Förutom superminiplack. Inget att orda om. Min mami kastar sig på tåget och håller mig sällskap när jag får en nål istucken i ryggen av Dr. Junior, 26 vårar. "Va imponerad jag blir när du är så still" säger sköterskan. I mitt huvud svarar jag, "ja, va fan tror du? Jag har en nål i min ryggmärg och känner inte för att hjula just nu"
 
Jag får permis och tar med mig morsan för att visa Umeå från sin bästa sida. I snöstorm. Och jag kallar mig för Captain Barbossa (ja han är ju den enda med ögonlapp). Vi lyckas ju ha det rätt mys ändå, mamsen, min J och blindstyret.
 
På söndagen är det dags för morsan att kasta sig på tåget och fara till det finaste landskapet som finns. Så fort hon kliver på tåget börjar tårarna komma. Jag håller emot, men det går liksom inte. Som den gången jag tog hål i öronen när mormor var med och morsan på jobbet. Det gick ju superbra! Men när vi kliver ut ur salongen och ser mamma med jobbarkompisarna som tar en glarre på rasten, så bryter man ihop. Man ser alltid sin mamma med sina 9-åriga ögon.
 
Well, ögonen börjar räta på sig och jag kan lämna ifrån mig min vita käpp. Gör ett besök på Ögonkliniken. Gör några tester. När man väl får träffa ögonläkaren slänger hon ur sig "Ja det enda jag kan tänka mig är att det är MS. Men det har väl dom redan pratat med dig om?" Va? Ursäkta?? Sa du MS? Den där sjukdomen som man sakta tynar bort i. Långsam säker död??
 
Nää! Den lilla detaljen har dom missat att berätta för mig! (Akutläkaren sa att vi inte skulle googla. Men hade man gjort det kanske man hade varit lite förberedd.) Samma dag träffar vi Dr. Junior igen. Min läkare. "Jag har pratat med ögonläkaren över en kopp kaffe och en bondkaka och det skulle kunna vara MS du har"
 
Come again?? Varför i helvete är det ingen som nämnt detta tidigare?? För att få det slutgiltiga svaret på om det är MS jag numera har, så skickades mitt ryggmärgsvattenprov till fjollträsk på vidare analys.
 
Vad svaret lyder får jag veta om en vecka när överläkaren ringer mig. Han ska ringa.
 
 
Var rädd om dig för helvete! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dalkulla som älskar smink, fikabröd och mustanger. Jag skulle vilja rida islandshästar på Island och lära mig surfa på Hawaii. Jag absolut hatar när vaderna blir blöta av skoskvätt. Du hittar allt i mina spellistor och min favoritblomma är pion.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela