Mariels onödiga blogg

Ibland kladdar jag ner lite tankar om livet och allt sånt.

Never take anything for granted!

Publicerad 2014-11-07 00:27:26 i Allmänt,

Livet kan snabbt ta en annan vändning. Inom loppet av en sekund kan allt vara förändrat.Jag hoppas att jag aldrig kommer ta något för givet igen!
 
Jag har varit på bio med Tim. Som vanligt när man kommer ut från bion kastar man upp telefonen. Sätter på ljudet och tittar om man förhoppningsvis fått 300 sms. Jag hade fått ett sms jag aldrig nånsin mer vill ha. Storebror Micke hade skickat en bild på sin bil. Han har precis köpt en ny och hämtade ut den i måndags. Skämtsamt hade han skrivit "Tur man är Järnman". Antar att han menar Iron Man, eftersom han ska utföra det nästa år.
 
Bilden visar en Toyota med kvaddad front. Krockkudden är utlöst. Jag förstår att han är utom fara och ringer upp för att se vad som hänt. Micke har ju en förnämlig tur ibland. Men jag kastar på eftersom jag antar att de sover. Jag ringer morsan istället!
Hon förklarar vad som hänt, att ingen skadat sig. Samtidigt, i mitt huvud, ser jag tv-programmet jag såg förra veckan. Ett program där Volvo krocktestar bilar. De förbereder dummies med läppstift för att se var de landar i krockkudden. Bilarna kör i 50km/h. Inte överdrivet fort kan man tycka. Men helvete vilka skador den hastigheten kan orsaka! Bilarna blir köttfärs. De berättar även om tre stadier kroppen genomgår vid en krock. Första stadiet är själva krocktillfället. Man har inte en chans att hålla emot och kroppen slungas i våldsam kraft. Andra stadiet är när man träffas av krockkudden. En rejäl smäll rakt i ansiktet. I det sista stadiet påverkas kroppens inre organ. Typ inre blödningar. Sånt man dör av.
 
Då slår chocken till. "Han kunde faktiskt ha dött!" Jag bryter ihop. Tårarna sprutar och morsan försöker lugna mig med "allt gick ju faktiskt bra". Men det är svårt att sluta. Tankar som "sånt händer aldrig mig" poppar upp och jo, sånt händer faktiskt!
 
Micke hade alltså kommit uppför Magnetbacken. Där finns en lurig korsning. Med väjningsplikt. Eftersom jag har gått i den backen i tre års tid har jag sett flertalet gånger, hur ignoranta bilförare bara kör! Korsningen har väldigt dålig sikt och oavsett vilket håll man kommer ifrån, bör man vara extra försiktig. I detta fall, har en snorvalp som inte varit överdrivet rädd om sitt körkort, sitt liv eller andras kört rakt ut. Och Micke kört rakt in i hans bil. Jag blir rädd när man inte tänker efter före. Det krävs så lite för att så många liv ska ta skada.
 
Ja just, filmen! Vi såg Interstellar. Jävligt bra film. Typisk Christopher Nolan-film. Bör helst ses på bio, mest effektfullt!
Det var min lite ovanliga torsdag. Var rädda om er i trafiken! Speciellt nu i vintertid. Många kramar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dalkulla som älskar smink, fikabröd och mustanger. Jag skulle vilja rida islandshästar på Island och lära mig surfa på Hawaii. Jag absolut hatar när vaderna blir blöta av skoskvätt. Du hittar allt i mina spellistor och min favoritblomma är pion.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela